Основни циљ овог предмета јесте овладавање знањима потребним за управљање предузећем у ситуацији када се као циљ поставља јачање његове конкурентске позиције на тражишту. Поред тога, студенти ће стећи знања неопходна да се разуме како се на гранском нивоу гради, и збор чега се губи, добра конкурентска позиција, што је од примарног значаја за селекцију делатности и гране пословања). Савладавањем овог предмета студенти развијају способност аналитичког мишљења и самосталног расуђивања у реалним ситуацијама из пословног окружења, поткрепљених бројним примерима из домаће и међународне пословне праксе.
Савладавањем студијског програма студент стиче следеће предметно-специфичне способности (компетенције): темељно познавање и разумевање концепта конкурентности чије изучавање заузима приоритетно место у водећим пословним школама у свету, способност решавања конкретних задатака везаних за пословање предузећа, као и стварање основа за креирање структуре привреде која би омогућила динамичнији раст извоза од увоза, способност повезивања знања из различитих области пословног управљања и њихова примена, способност праћења и примене новина у области пословног управљања у ширем смислу и конкурентности у ужем смислу, способност развоја вештина и спремност у употреби знања у области унапређивања конкурентности, како на нивоу предузећа, тако и на нивоу целокупне привреде, способност употребе информационо-комуникационих технологија у овладавању знањима у оквиру области пословног управљања.
Теоријска настава
• Савремени концепт конкурентности предузећа и привреде
• Принципи конкурентске предности
• Фактори конкурентности предузећа и привреде
• Фазе развоја конкурентности привреде
• Технологија и конкурентска предност
• Улога државе
• Стварање кластера повезаних и сродних предузећа
• Подизање конкурентности предузећа и привредне гране
• Повећање конкурентности као стратешки циљ предузећа
• Улога државе у процесу унапређења конкурентности
• Фактори конкурентности српских предузећа
• Искуства других земаља у подизању конкурентности предузећа и привреде
Практична настава
• Студије случаја
Porter E., (2007) Конкурентска предност, Asee Books, Нови Сад
Porter E., (1998) Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York
Porter E., (2004) Competitive Strategy: Technicues for Analzying Industries & Competitors, Free Press, N. York Станковић Љ., Раденковић-Јоцић, Д., Ђукић, С., (2007) Унапређење пословне конкурентности, Економски факултет, Ниш
Теоријска настава уз решавање практичних примера и анализе студија случаја.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе
70 поена
Завршни испит
30 поена
присуство на предавањима и вежбама
5
писмени испит
30
провера знања у току наставе (колоквијум-и)
20
усмени испит
остале активностии учешће студената у раду на предавањима и вежбама