Циљ предмета је стећи основна знања о пословном окружењу, упознати и објаснити његове најзначајније интерне (оперативне) и екстерне (микро и макро), тржишне и нетржишне компоненте, анализирати њихове карактеристике и разумети њихове међусобне везе. Увидети значајпословног окружења и процеса који се у њима одвијају, као и институција које те процесе усмеравају и вредновати ове утицаје наактивности менаџмента у организацији, пословање савремених организација и њихове развојне стратегије.
По завршетку овог предмета студенти ће бити у стању да:
• анализирају и објасне повезаност између организације и економског, политичког, друштвеног, институционалног, културног и природног окружења,
• идентификују узроке и вреднују ефекте овог интерактивног односа на менаџмент предузећа у циљу обликовања друштвено одговорне пословне политике и развојне стратегијеорганизације,
• препознају промене и примењују новине из пословног окружења,
• управљају изазовима и шансама из екстерног окружења,
• решавају конкретне проблеме у пословању који проистичу из утицаја јавности, друштвеног, политичког, економског и институционалног окружења.
Теоријска настава
• Пословање савремених организација и интерно и екстерно, тржишно и нетржишно пословно окружење.
• Предузеће, законодавни и политички процеси,интересне групе и политичке стратегије - лобирање.
• Процеси и утицаји државне регулације, антимонополско законодавство, дилеме дерегулације.
• Микро и макро економско окружење, улога технологије и иновација и њихов утицај на управљање предузећем.
• Природно окружење и заштита животне средине, трошкови заштите и еколошки менаџмент.
• Социјално и културно окружење, демографски трендови и промене на радном месту – флексибилност радног места, баланс пословног и приватног живота, једнаке шансе и диверсификована радна снага.
• Друштвена одговорност, пословна етика предузећа и потрошачи,етичке дилеме пословања.
• Предузеће и проблеми запослених на радном месту, злостављање на раду - мобинг,полна, етничка и старосна дискриминација.
Практична настава
• Анализе студија случаја, дискусије, презентовање и анализа семинарских радова.
Ђурић-Кузмановић, Т. (2008). Пословно окружење. Нови Сад: Алфа-граф.
Ђурић-Кузмановић, Т. (2004). Увод у окружење пословања. Нови Сад: ВПШ.
Ђурић-Кузмановић, Т. (2005). Нова европска економија. Нови Сад: Сентграф.
Baron, P. D. (2003). Business and its Environment, 3rd ed. Prentice Hall.
Vernon, H. (1998). Business and Society. A Managerial Approach, 6thed. Irwin-McGraw-Hill.
Студијеслучаја и чланци у стручним и научним часописима, књигама и на интернету.
Предавања су аудиторна уз подршку савремених учила и активно учешће студената. Рад на вежбама обухвата: анализу пређеног градива, дебате, семинарскe радовe студената, есеје, студије случаја.
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе
65 поена
Завршни испит
35 поена
присуство на предавањима и вежбама
5
писмени испит
провера знања у току наставе (колоквијум-и)
40
усмени испит
остале активностии учешће студената у раду на предавањима и вежбама